Oktatóprogramok (régi oldal)

3 Vekerdy Tamás interjú, amit érdemes még manapság is elolvasni

3 korábbi interjú Vekerdy Tamással, amit ma is érdemes újraolvasni, hiszen a pszichológus halála után is tanulhatunk belőlük.
Vekerdy Tamás szavai ma is aktuálisak

Vekerdy Tamás munkásságának elsődleges témája a gyermekek jövője volt, aminek biztosításért igyekezett minél többet tenni. A kritikus gondolkodású pszichológus nagy hangsúly helyezett a kreatív környezetre, de a közoktatás milyensége éppen ennyire fontos volt számára. A legismertebb és legnépszerűbb hazai pszichológusként számontartott Vekerdy Tamás 84 évesen, 2019-ben hunyt el.

A három felidézett beszélgetésben ma is találunk aktuális kérdéseket, válaszokat, amik mellett nem érdemes elmenni.

2015-ben a hvg-nek adott interjúban a közoktatás állapotáról beszélt, illetve az oktatási reformok helyességéről. Markáns kritikát fogalmazott meg a központosított elképzelésekkel szemben, illetve kifejtette nézeteit a gyereke mozgásigényével, és az ehhez kapcsolódó testnevelés órákkal kapcsolatban. A pszichológus hosszasan beszélt arról, hogy az átalakított iskolarendszer milyen negatív hatásokkal lehet a jövő felnövekvő generációira, ahogy azt is megfogalmazta, mekkora szerepe van egy jó családnak abban, hogy minél kevesebb rossz hatás érje a gyerekeket.

A továbbiakban egy előadást láthatunk Vekerdy Tamástól, aki egyéni képességek bemutatásával indította mondandóját. Hangsúlyozta, hogy az egyéni erősségek kiemelése, támogatása milyen nagy hatással bír a gyerekek életében. A nevelési alapelvek kiválasztásának jelentőségét nyomatékosítja, azaz szembeállítja a két utat, miszerint a gyerek saját képességeit vesszük figyelembe a nevelés során, illetve a másik elv szerint, az elvárásainkat helyezzük előtérbe. A televízió hatásáról is beszélt a 2015-ös interjúban, amit ma is érdemes átgondolni, hiszen a kényelmes megoldás, hogy a szülő egy kis szabadidőt nyer, amíg a gyereket lefoglalja a műsor, hosszútávon nem kifizetődő. Hogy miként lesz a gyerekből sündisznó, és hogy miért kellene kiírni egy kamaszra, hogy „átépítés miatt zárva”, kiderül a beszélgetésből.

Az origo 2015-ös interjújában is kiemelt szerepet kap az oktatás szerepe a gyerekek életében. Vekerdy hangsúlyozta, hogy az a fajta szemlélet, hogy a túlterhelést el kell viselnie a gyerekeknek, hiszen a szüleik is kibírták, nem vezet jóra. Úgy gondolta, hogy a tudományos igazolások, amik a finn oktatási rendszer mellett is szólnak, kellő bizonyítékot jelentenek ahhoz, hogy kevesebb tanórával még jobb eredményeket is el lehet érni, mint a folyamatos túlhajszolással. Az irreális elvárások, illetve a teljesítménykényszer kiöli a gyerekekből az érdeklődést, emellett nem marad idejük semmilyen hobbira, de arra sem, hogy önmagukra figyelhessenek. Az életre való felkészítésről vallott nézetei mellett a pedagógiai módszerek megreformálásáról alkotott elképzeléseiről is olvashatunk a pszichológustól, akinek célja volt, hogy tehermentesítse a gyerekeket, akikben véleménye szerint sokkal több lehetőség rejlik, mint amit az általa kritizált oktatási rendszerben ki tudnak bontakoztatni.

Kapcsolódó cikkek

Iskolafóbia Kitalált vagy igenis létező betegség

Iskolafóbia. Kitalált vagy igenis létező betegség?

Az iskolafóbia nagyon is egy létező jelenség. Mit tehet a szülő? A cikkben mutatunk néhány ötletet, amely segíthet a gyermeknek, hogy leküzdje az iskolafóbiát.

Hogyan segíthet a személyi edzés a családjával való jobb kommunikáció megkezdésében?

Hogyan segíthet a személyi edzés a családjával való jobb kommunikáció megkezdésében?

Minden kapcsolattartás legfontosabb részét a kommunikáció képezi. Szinte minden konfliktus a kommunikáció hiányából ered!

Büntetés helyett meditációval nevelik a gyerekeket egy amerikai iskolában

Eredményes a módszer: büntetés helyett meditációval nevelik a gyereket egy amerikai iskolában

Évek óta alkalmazza az amerikai iskola ezt az újszerű technikát. Az eredmények önmagukért beszélnek.