A társasjátékok (is) játszva tanítanak
Készségfejlesztő társasjátékok piciknek
Azt gondolnánk, a két-három éveseknek még nem való társasjáték, de ez tévedés. Nyilván nem elsősorban a klasszikus táblajátékokra kell gondolni – bár ezekből is van már manó verzió, mindjárt mutatjuk is –, hanem a készségfejlesztő játékok kooperatív változataira. Kiváló például egy ügyességi toronyépítő játék, melyet bizonyos szabályok mentén kell együtt játszani. Ennek amellett, hogy óriási szerepe van a finommotorika fejlesztésében (azaz a precíziós kézügyességben), a figyelem- és koncentrációkészség, a szín- és formafelismerés fejlesztésében, hatalmas hozadéka, hogy nagyon egyszerű formában becsempészi a szabályok követésével való ismerkedést.
Teszi mindezt anélkül, hogy a gyerek észrevenné, hiszen ő a kihívást jelentő, izgalmas feladatra koncentrál – és éppen ezért, a játék izgalma miatt még az önfegyelem, önmérséklés terén is meg kell tennie a kezdőlépéseket, hiszen nagy kihívás számára, hogy kivárja, amikor ő következik, illetve betartsa a szabályokat. Ebben a korban persze még csak nagyon finom kóstolót kap ezekből, nem várható el, hogy ténylegesen megfeleljen nekik, ezzel együtt már megtapasztalhatja a játék izgalmát, a siker mámorát és olykor bizony a kudarc élményét is, amihez szintén apránként, de szokni kell.
Kifejezetten versengő játékokra fókuszálni ebben az életkorban még nem célszerű, de egy igazán egyszerű táblajátékkal már abba is bele lehet kóstolni. Nagyon jó, ha az első táblajáték egy ismert mesébe van ágyazva, könnyen beazonosítható figurákkal, mert így válik átélhetővé és befogadhatóvá a kisgyerek számára, akinek az absztrakciós készsége még nem alakult ki.
Készségfejlesztés társasozással óvodás korban
Óvodás korban továbbra is fókuszban maradnak a különböző készségfejlesztő társasjátékok, már az ő szintjükön, melyek tovább fejlesztik a kézügyességet, a figyelem- és koncentrációs készséget, a szín- és formafelismerést. Ezt a kört viszont megtoldhatjuk a különböző logikai, memória- és agytorna játékokkal. Ezek már előremutatnak a számfogalom, a kombinációs és absztrakciós készség felé, és nagyon hatékonyan fejlesztik a koncentrációt és a megfigyelőkészséget, amelyek mind fontos előkészítői az iskolai kognitív tevékenységeknek. Kiváló ehhez például a Brainbox sorozat, mely rengeteg témában különböző életkori szinteken kínál játéklehetőséget.
De azért ne feledkezzünk meg a mókás megmozgató játékokról sem, mint a twister és társai, hiszen ebben az életkorban nagy a gyerekek mozgásigénye, és az ilyen játékok jól fejlesztik az ügyességét, testképészlelését és egyensúlyérzékét.
A táblajátékok közt vegyesen vessük be a versengő és a kooperatív típusú játékokat: mindkettőben sokat fejlődik a szabálykövetés, a koncentrációs készség (ami manapság elég nagy kihívás) és a türelem, az önuralom. A versengő játékoknak óriási szerepük van abban, hogy lépésről lépésre alakulgat a kudarctűrés (mi magunk pedig gyakorolhatjuk e téren a türelmet hisztiző gyermekünkkel). A kooperatív játékokban pedig nagyon fontos szociális készségeket sajátít el a kisgyerek: az együttműködés, empátia, másokra való figyelés, önzetlenség alapjait.
Érdemes bevetni a kommunikációs játékokat is, melyek nagymértékben fejlesztik a szókincset, önkifejezési készséget és általában a fantáziát és absztrakciót is.
Készségfejlesztő társasjátékok kisiskolás korban
Az alsó tagozatos gyerekek már szinte mindenféle társasjátékot szeretnek játszani, és fontos is, hogy a korábban említett készségeik tovább fejlődnek életkori sajátosságaiknak megfelelően. Egyre inkább előtérbe kerülnek a gondolkodtató, stratégiai és a kártyajátékok, melyek a kognitív funkciókat: a logikus gondolkodást, előre tervezést, az absztrakciót, továbbá a döntéshozatalt és problémamegoldást fejlesztik.
Itt is fontos megemlíteni, hogy mindezek mellett ne hanyagoljuk el a mozgásos és a nevettető játékokat sem, ezek emlékezetes közös élményt jelentenek az egész családnak. Az ilyen kitalálós-mutogatós partijátékok nemcsak szórakoztatóak, de nagyban fejlesztik az egymásra hangolódást, az önkifejező készséget és a szókincset, valamint a kreativitást.
A versengés mellett játsszunk csapatjátékokat is, ahol a kooperáció során meg kell tanulni együttműködni, megosztani egymással dolgokat, a közös cél érdekében alárendelni az egyéni érdekeket, és sportszerűnek lenni.
A játékban nem csak az jó, hogy a flow élményét adja, hanem az is, hogy biztonságos körülmények között, vérre menő következmények nélkül kipróbálhatja a gyerek – és a felnőtt is – önmagát: kísérletezhet, megtapasztalhatja jó és rossz döntései következményét, és szabad kudarcot is vallania.
Szerző: Gyerekvilág